Jelen

Iskolánk a mindennapokban

 Minden iskola más és más, hiszen egy iskolát nem csupán az épülete, hanem a benne tanuló diákok, az őket tanító pedagógusok, a szülői közösség, az iskolai hagyományok, szokások egyaránt egyedivé tesznek. Ettől lesz személyisége és „varázsa”.

Összetartó közösség a miénk. Néhányan úgy is emlegetik, hogy mi vagyunk a „feketések nagy családja”. Egy kertvárosi iskola a város közepén, ahová egyes diákjainknak még a szülei, esetleg a nagyszülei is az épületünk falai között tanultak meg írni, olvasni és számolni. Hagyományos értékrendet képviselünk: diákjainkat a kölcsönös tiszteletre, illemtudó viselkedésre, megjelenésre és egymás elfogadására neveljük. Fontosnak tartjuk az egységes pedagógiai elvárásokat, valamint azt, hogy minden diákot a képességeihez mérten a leghatékonyabban tudjunk oktatni és fejleszteni.

Azon kevés iskola között vagyunk az országban, ahol minden tantárgyat megfelelő végzettségű pedagógus oktat, beleértve a fejlesztő foglalkozásokat is. Nagy hangsúlyt fektetünk a pedagógiai munkára.

Iskolánkba jelenleg több, mint 560 diák tanul. Gyömrő városának demográfiai változásai a közoktatási intézmények tanulói létszámának növekedésére is hatással voltak. Néhány évvel ezelőtt minden évfolyamunkon 2-2 osztály volt. Ez mára megváltozott, mert a legtöbb évfolyamunkon 3-3 osztály tanul. A magas osztálylétszámok miatt sok tantárgyat csoportbontásban, vagy nívócsoportos bontásban oktatunk (pl. angol nyelv, matematika, magyar, fizika, informatika), a pedagógiai programunkban leírtak szerint.

Kiemelt figyelmet fordítunk a tehetséges és kiemelkedő diákokra, akik nagyszerű versenyeredményeket érnek el évről évre. Iskolánk másik sajátossága, hogy az angol nyelvet heti öt órában tanulhatják a jobb nyelvérzékkel rendelkező diákjaink. Az emeltebb nyelvi képzésben részesülő végzős gyerekek, nyolcadik osztályban sikeres alapfokú nyelvvizsgát tesznek. Az új iskolánk megépülése után angol nyelvi tagozatos iskolává szeretnénk alakulni.

Az új középiskolai felvételi rendszer bevezetése óta (2004), hetedik osztály második félévétől  felvételi előkészítőt tartunk magyarból és matematikából választható órák keretében. Ezeken a foglalkozásokon felvételi feladatokat oldunk meg. Célunk, hogy minél jobban teljesítsenek a diákjaink a középiskolai írásbeli felvételiken.

Iskolánk névadója Fekete István, aki méltán híres a természetszeretetéről. Éppen ezért nagyon fontosnak tartjuk a környezetvédelmet, valamint azt, hogy környezettudatos cselekvésre formáljuk diákjaink gondolkodását. Szelektíven gyűjtjük a szemetet, évente kétszer papírgyűjtést szervezünk, megmentve ezzel jó néhány fa életét. Használt olajat, és ruhát is gyűjtünk. Ökoiskolává szeretnénk alakulni.

Sok-sok olyan programunk van, amelyet mindannyian nagyon szeretünk. Jelenlegi  hagyományrendszerünk több éves szakmai műhelymunka előzményeként alakult ki, amelyet folyamatosan fejlesztettünk és aktualizáltunk a modern kor elvárásainak megfelelően. Kialakításánál igyekeztünk figyelembe venni a diákok és a szülők igényeit is.

  • Évente kétszer, ősszel és tavasszal osztálykirándulásra mennek az osztályaink. Amennyiben a vírushelyzet engedi, akkor a Határtalanul pályázaton is részt veszünk.
  • Ősszel jutalomkirándulásra visszük az előző tanévben kitűnő tanulmányi eredményt elért diákjainkat.
  • Tavasszal azok a nem kitűnő gyerekek részesülnek jutalomkirándulásban, akik az osztálytársak javaslata alapján sokat tettek a közösségért, vagy példaértékű dolgot vittek véghez.
  • Évente kétszer a természetbe visszük kirándulni a túrázni kedvelő gyerekeket. Hátizsákkal a hátunkon hegyeket és völgyeket mászunk, miközben gyönyörködünk a természet szépségeiben.
  • Az óraközi szünetekben osztályok közötti focibajnokságot rendezünk, ahol a gyereksereg szurkolása közepette zajlanak a mérkőzések a legjobbnak járó iskolai kupáért.
  • Az év utolsó decemberi tanítási napjain süti- és ajándékvásárt tartunk. Az udvaron teát főzünk, miközben karácsonyi zene szól a hangszórókból. Adventkor közös énekléssel gyertyát gyújtunk és karácsonyfát állítunk, közösen hangolódunk az ünnepre.
  • Februárban farsangi mulatságot rendezünk. Jelmezekbe öltözünk és játékosan táncolva búcsúztatjuk a telet, ha a vírushelyzet megengedi.
  • Minden tavasszal akadályversenyt rendezünk az erdőben, ahol az osztályok összemérhetik az ügyességüket és furfangos gondolkodásukat.
  • Májusban gyereknapot rendeznek a tanárok a diákoknak. Tanár-diák mérkőzés, vicces feladatok, ugrálóvár és egyéb szórakozások várnak a gyerekekre.
  • A tanév végén alsós és felsős tematikus tábort szervezünk a gyerekeknek, ahol strandolunk, kézműveskedünk, kirándulunk és kipróbáljuk a bátorságunkat is.
  • A nyár folyamán egyhetes nagy táborba mehetnek el a gyerekek a pedagógusokkal. Az ország számos vidékének nevezetességeit fedeztük így fel.
  • A tanév közeledtével nyelvvizsga felkészítő tábort tartunk az emelt nyelvi képzésben tanuló diákok részére.

Ez csupán egy kis ízelítő abból, amit egy vírushelyzettől mentes tanévben megszervezünk a diákoknak.

Mivel a harmadik olyan tanévünk, amelyben az országos járványügyi helyzet hatással lehet a mindennapjainkra is, ezért felkészültek vagyunk a digitális oktatásra is. Hatósági karantén, vagy országos digitális oktatás elrendelése esetén egységesen a Google Classroom rendszerét használjuk. Szinte minden órát (főként a közismereti tárgyakat) online óra keretében megtartunk az osztályoknak. Fontosnak tartjuk, hogy minél hatékonyabban és eredményesebben tudjunk oktatni akkor is, ha a személyes jelenlét nem lehetséges.

Iskolánk oktatásról és nevelésről vallott elveit Fekete István találó mondataival jellemezhetjük leginkább.

 „Mink már összetanultunk – mondta az öreg, de a fiúk emögött azt is érezték, hogy ők nemcsak tanultak, de tudnak is! Nemcsak néznek, de látnak is, nemcsak hallanak, de értenek is, nemcsak tapintanak, de fognak is, és egész kibontakozó egyéniségük tele van a valóság és a természet szeretetével.”  /Fekete István/