Pályaorientációs nap – kitekintés az iskola falain kívülre

A pályaorientáció általános célja, hogy segítse a tanulók pályaválasztását. A gyerekeknek a megfelelő életpálya megtalálásához és az arra való felkészüléshez is segítségre van szükségük. Ezt a segítséget a diákok részint az iskolától kapják meg, főként pályaorientációs programok formájában.

Iskolánk számos különböző lehetőséget biztosított már az elmúlt évek során arra, hogy a gyerekek a lehető legtöbb szakmával, szakiránnyal, iskolatípussal ismerkedjenek meg. Az idei tanévben nem az iskola falain belül szerettük volna megoldani ezt a feladatot, így arra a döntésre jutottunk, hogy olyan jellegű kirándulásokat szervezünk, melyek a pályaválasztást segítik azáltal, hogy minél több foglalkozási ággal találkozhassanak a tanulók, tapasztalati úton szerezzenek élményeket, összehangolhassák vágyaikat a realitással.

Október 18-án, a pályaorientációs nap keretében az 5. évfolyam a mendei kőtojáshoz gyalogolt ki. Tevékenységük alapvető célja a csapatépítés volt, játék közben fejlesztették az együttműködési és tájékozódási készségeiket. Az egyik csapatépítő játék a számháború volt, mely során a kreativitás és a csapatmunka elengedhetetlen. Ezen készségek a munka világában is nélkülözhetetlenek. Séta közben az erdőben lehetett beszélgetni az erdőgazdálkodásról, a vadvédelemről, természetesen szóba kerültek a környezetvédelemmel kapcsolatos szakmacsoportok is. Egy-egy szántó mellett elhaladva meg lehetett beszélni a mezőgazdasági ágazat főbb részeit, mint a növénytermesztést, állattenyésztést. Mivel a kirándulás során a gyerekek láthattak jeleket fakitermelésre is, így a faipari szakmák is szóba kerülhettek.

A pályaorientációs napot kihasználva a 6.a ás 6.b osztály a Monori Rendőrkapitányságra látogatott el. A tartalmas program során a gyerekek bepillanthattak a fogdába és megismerkedhettek a magyar rendőrség felépítésével, működésével. Néhány „szerencsés” diákról még ujjlenyomat is készült. Kipróbálhatták szemüvegeken keresztül, hogy milyen lehet az ittas/kábítószeres állapotban töltött idő. Az internet veszélyeiről is esett szó. Megtudhatták azt is, hogy milyen lehetőségek vannak, milyen iskolákat kell elvégezni ahhoz, hogy valaki a rendőrség vagy katonaság kötelékébe lépjen.

A 7.a osztály is a monori rendőrségen vett részt egy foglalkozáson, mely során ízelítőt kaptak a diákok a különböző területeken végzett rendőrségi munkáról, majd a nyomozók feladataival, mindennapjaival ismerkedhettek meg, betekintést kapva a szakma előnyeiről, hátrányairól és természetesen a szükséges kompetenciákról.

A 7.b osztály a Szakmák napi kirándulást Gyömrőn a Zénó pékségben kezdte. Itt a pékek munkájából kaptak ízelítőt és természetesen kóstolgathattak is az elkészült pékárukból. A következő megálló a Mesevár Óvoda volt. Itt éppen a tízórai előtti foglalkozásba csöppentek be a tanulók. A diákok két csoportban is részt vehettek az óvodás gyerekek örömére a közös játékban. Meglepő módon – bár a fiúk az elején még idegenkedtek az óvóbácsi szereptől – végül mégis önfeledten játszottak a kicsikkel. Az osztály utolsó állomása a Táncsics úton lévő T.P.L. Autó Bt. műhelye volt. Itt betekintést nyertek az autószerelés rejtelmeibe. Éppen kerékcserét végeztek, az autó felemelése után pedig a szerelő megmutatta a fő alkatrészeket és elmondta, hogy miért fontos a nyári gumit télire cserélni, milyen környezetkárosító hatása van a motorolajnak, gumiabroncsoknak.  Sok érdekességet tudhattak meg a tanulók arról is, hogy a szakmacsoporton belül milyen részszakmák léteznek, milyen készségek szükségesek a munkafolyamatok elvégzéséhez.

A nyolcadik évfolyam a Fővárosi Állatkertbe látogatott el. Vonattal utaztak, hogy ízelítőt kapjanak a tömegközlekedésben dolgozók mindennapjairól. Fő céljük jelen esetben nem csak az állatkert lakóinak megtekintése és növényvilágának megcsodálása volt. A nap kérdése: Kik dolgoznak az Állatkertben? A tanulók megismerkedhettek a különféle állatkerti foglalkozásokkal, hogyan kezdődik egy nap az állatkertben, milyen egy állatorvosi vizit és vajon hogyan és hol lábadoznak a beteg állatok. Kik azok az állattrénerek? Mi az a fajmentő tenyészprogram, kik a fajkoordinátorok és mit csinálnak? Hol lehet mondjuk elefántgondozást tanulni? Miért és kik mentik a vadállatokat? Mit csinál egy zoopedagógus vagy egy kertész az állatkertben? Milyen kiszolgáló egységek vannak, milyen személyzettel? Milyen foglalkozási körökben fontos, hogy több idegen nyelven is beszélj, ne csak az állatokkal tudj kommunikálni. Számtalan kérdés merült fel a nap során, hiszen ha az állatkertről beszélünk, a szakmák száma sokkal színesebb, mint ahogyan azt gondolnánk: a jegyirodában ülő eladók, a biztonsági őrök, a takarítók, az állatgondozók, a büfésnénik, az informatikusok, a menedzserek, a programszervezők, a reklámszervezők és még sorolhatnánk, mind-mind az állatkert dolgozói.

A 6.c osztály Budapestre vonatozott a kirándulás napján. Céljuk az volt, hogy testközelből megfigyelhessék a tömegközlekedésben dolgozók munkáját, a jegykezelő, a forgalomirányító, a villamosvezető tevékenységét. Úticéljuk az ország legszebb épülete, az Országház volt. Kettős céllal látogattak erre az impozáns helyre. Szerették volna belülről is megcsodálni a kívülről már jól ismert épületet, valamint betekintést nyerni egy idegenvezető hivatásába. A kísérőjüktől megtudták, hogy az idegenvezetők egyetemi tanulmányaik után is folyamatosan képzik magukat, hogy minél több érdekes, izgalmas dolgot oszthassanak meg a turistákkal, látogatókkal. Elengedhetetlen számukra a gazdag szókincs, választékos beszéd, érteniük kell a fiatalok, az idősek nyelvén, sok türelemre van szükségük. Idegen nyelv tudása nélkül nem végezhetik ezt a munkát. Látogatásukat komoly szervezés előzte meg, ugyanis az épületbe csak előre igazolt személyek léphetnek be. Egy parlamenti képviselő is elkísérte őket, így láthattak olyan termeket is, ahová nem mindenkinek van lehetősége belépni, így még a Vadászterem teraszára is kimehettek megcsodálni a budapesti panorámát.

A Pályaorientációs kirándulásaink összességében sikeresek voltak, tanulóink változatos szakmacsoportokkal ismerkedhettek meg és még szórakozásra, vidámságra is jutott idő.

Vassné Bodó Edina

Erasmus+ projekt az iskolában

2022 tavaszán iskolánk Erasmus+ mobilitási projekt megvalósítására nyert támogatást, amelynek keretében 6 tanár külföldi szakmai továbbképzésen vesz részt a 2022/23-as tanévben. 

Október utolsó hetében Dublinban zajlott az első továbbképzés, amelyen Gellértné Demény Renátával együtt vettünk részt. A módszertani kurzusra több európai országból érkeztek pedagógusok. Nagyon színvonalas és tartalmas képzés volt, melynek során több innovatív tanítási módszert ismertünk meg. De nem csupán szakmailag fejlődtünk. Lehetőségünk volt bepillantani az ír kultúra és irodalom örökségébe és egy ír leányiskola mindennapjaiba.

Megtapasztaltuk az ír életérzést, bejártuk Dublin nevezetes helyszíneit. Mindezeken túl, utazásunk talán legnagyobb hozadéka az volt, hogy értékes emberekkel, kollégákkal találkoztunk, és cseréltünk szakmai tapasztalatot. 

Az elsajátított módszereket beépítjük a tanóráinkba, és továbbadjuk minden nyitott és érdeklődő kollégának. Reméljük, hogy egyre többen fognak kedvet kapni külföldi tanfolyamon való részvételhez iskolánkban.

Erdélyi Andrea
Erasmus+ projektkoordinátor