2022. január 19-én iskolánk hetedik évfolyamának 48 tanulója látogathatott el a Bűvösvölgybe. A programon való részvétel elnyerése igazán nagy kihívás elé állította a kollégákat, hiszen egyszerre három laptopon keresztül próbáltak regisztrálni a pályázati felületen – még a tanév elején – a gyorsan fogyó szabad helyekre, mintha egy Forma-1-es futam résztvevői versenyeznének, ahol minden másodperc számít. Nagy örömünkre sikerült egy januári időpontot elcsípni.
A Bűvösvölgy név hallatán a gyerekek fejében sok minden megfordult, de nem hiszem, hogy bárki egy médiával, médiaértéssel kapcsolatos programra gondolt volna. A többség azt hitte, cirkuszba megyünk. Még az indulás előtt pár héttel átbeszéltük, hogy mi is lehet ez a médiaértés-oktatóközpont. Első hallásra mindenki számára nagyon izgalmasnak tűnt, hiszen napjainkat teljesen átszövi a média világa, még akkor is hat a gondolkodásunkra, érzelmeinkre, ha például nem arra az adott reklámra a koncentrálunk a Youtube-on vagy a Spotify-on. Szinte tudat alatt befolyásolja életünket, döntéseinket. Mondhatni mindennapi életünk részévé vált a közösségi média, netflix, a Tic-Toc hasznélata és az influenszerek követése. Ezért is tartottuk fontosnak, hogy ezt az amúgy is könnyen befolyásolható kamasz korosztályt elvigyünk egy ilyen programsorozatra, ezzel is fejlesztve kritikus gondolkodásukat. Ezen kívül a pályaválasztás időszakában talán felkelti néhány tanulónk érdeklődését az itt bemutatott szakmák sokasága, tudatosul bennük, hogy ezek elsajátítása sok tanulást, tapasztaltot igényel, nem is beszélve arról, hogy folyamatosan naprakésznek kell lenni.
Megérkezésünkkor a gyerekeket 6 kis létszámú csoportba osztották a szakképzett oktatók. Minden csoport négy különböző 60 perces foglalkozáson vehetett részt és forgószínpadszerűen vándoroltak az egyes állomások között. Közben játszva ismertek meg egy sor médián belüli szakmát. A szervezők figyeltek arra, hogy korosztályhoz szabott, élvezetes programokat nyújtsanak, ahol a gyerekek nem csak új élményekkel gazdagodhatnak, hanem hasznos ismereteket is szerezhetnek, miközben a feladat alakulása, végkimenetele a saját fantáziájukra, kreativitásukra volt bízva.
Igazán mai, a fiatalok számára izgalmas témát dolgoztak fel a csapatok, amikor az influenszerek világába pillanthattak be. Ismert influenszerek (Viszkok Fruzsi és Csebe) meséltek munkájukról a bevezető kisfilmben. A közös beszélgetés alatt szó esett arról, milyen mértékben befolyásolja a tinik életmódbeli, öltözködési, táplálkozási szokását mindaz, amit egy-egy influenszer követésekor megtapasztalnak. Megfogalmazódott az is, hogy milyen nagy a celebek a felelőssége napjainkban. A diákok tanácsokat kaptak a foglalkozás vezetőjétől, hogyan ismerhetik fel a valódi tartalmakat közlő, vagy a csak reklámbevételre hajtó véleményvezéreket.
A híreknek szentelt foglalkozáson valódi híradót készíthettek a gyerekek. Megismerkedtek a green-box technika alapjaival, majd röpke ötletroham és felkészülés után az instruktor vezetésével egy híradó-részlet készült műsorvezetőkkel, riporterrel, riportalanyokkal, arról, hogy mi a tanárok és a diákok véleménye (pro és kontra) a digitális eszközök iskolai használatáról. A felvétel során nagyon izgultak – természetesen-, volt is néhány baki, ezért bizonyos részeket többször is meg kellett ismételni. A már rögzített anyagokat felkonffal, narrációval és interjúval egészíthették ki.
Egy másik szobában, egy profi hangstúdióban a gyerekek saját rádióműsort készíthettek, melyben ők alakították a beszélgetős- műsorvezetőt, a hírszerkesztőt, a hírolvasót, kipróbálhatták a reklám szpot olvasó szerepet, illetve a rögzítés is az ő feladatuk volt. A beolvasandó szöveget is maguk írták. Többen nagyon meglepődtek, mikor a saját hangjukat hallották vissza a rádión.
Egy következő foglalkozáson a gyerekek egy film-stúdióba csöppentek, ahol két autós filmet forgathattak. Igazán izgalmasautós üldözés volt a téma, a jelenetek a jármű belsejében zajlottak, mintha valóban az autópályán haladnának. Az utó-munkálatok is a tanulók feladata volt, elvégezték a vágást az előre rögzített snittekkel kiválasztották a főcímzenét, beillesztették a vágóképeket, így téve teljessé a produkciót. Megtapasztalhatták a filmkészítés folyamatát, hogyan áll össze a különböző jelenetekből a végső alkotás, és kipróbálhatták színészi tehetségüket az adott szerepkörökben. Minden résztvevő számára fergeteges élmény volt és igazán sokat nevettek egymáson és magukon is.
A sajtó-szobában saját magazin szerkesztésére volt lehetőségük a tanulóknak, amit a foglalkozás végén meg is kaptak nyomtatva. A bevezető kisfilmben arra hívták fel a gyerekek figyelmét, hogy mindennapjainkat a különböző médiumokból áradó, főként manipulált képek, fotók között töltjük. A közöségi oldalakon látható fotók és a sajtófotók között muszáj különbséget tenni. A sajtófotókat nem manipulálják, az kép témája, különleges beállítása, színei, érzelmeinkre való hatása teszi őket művészivé. Más a helyzet azokkal a fotókkal, ahol tudatosan szebbé, fiatalabbá, karcsúbbá, izmosabbá teszik a szereplőt, elhitetve a kamaszokkal, hogy akkor vagy értékes, ha te is így nézel ki. Nagyon tanulságos példákat láthattunk eredeti és erősen retusált fotók párba állításakor. A bevezető után a gyerekek elkezdhették saját magazinjuk megszerkesztését egy profi sajtószerkesztő programmal. Ők készítették el a címlapot, szalagcímekkel, a belívet fotókkal és tudósításokkal és a hátlapot is.
Egy másik szobában a reklámoké volt a főszerep. Megismerték a kereskedelmi kommunikáció alapelemeit a célcsoporttól az üzenetig. Közösen, csapatmunkában jöttek rá mivel hatnak rájuk a reklámok, néha olyan helyzetekben is találkozhatunk egy adott márka reklámozásával, ami fel sem tűnik, tudat alatt mégis hatással van ránk, befolyásolja döntésünket. A tanulók természetesen saját reklámot is készíthettek, ők egy parfümöt reklámoztak, a célközönség a kamasz korosztály volt.
Egy következő foglalkozás során az eddigi vegyes csapatokat szétválogatták. Külön foglalkozáson vehettek részt a lányok és a fiúk. Az internet biztonságos használata volt a fő téma, a kockázatokkal, veszélyhelyzetek felismerésével foglalkoztak. A Netkockázat foglalkozás során döntési helyzetekbe kerültek, szavazhattak arról, hogy egy-egy kritikus pont után hogyan folytatódjon a történet. Sok információt hallottak az online adatvédelemről, az online zaklatásról, behálózásról, és ezek lehetséges következményeiről. A gyerekek hasznos internetes oldalakat, alkalmazásokat, fogásokat is megismerhettek.
Mindannyiunk véleménye szerint ez egy felvillanyozó, élményekben gazdag program volt, ahol nem csak a média világát lehetett kipróbálni, de a közösség is épült. A gyerekek kreativitása fejlődött és mindenki hihetetlenül jól szórakozott. Kedves oktatókkal, kulturált környezetben ismerkedhettünk meg a 21. századra jellemző fontos témákkal. A program során a diákok ráébredtek a műfaji nehézségekre, de kritikus gondolkodásuk és józan ítélőképességük is sokat fejlődött. Köszönjük a lehetőséget, és bízunk benne, hogy más osztályok is ellátogathatnak a Bűvösvölgybe iskolánkból.
Hajdúné Molnár Éva, Kostenszky Gábor és Vassné Bodó Edina