A pályaválasztás meghatározó része a felső tagozatos diákok életének. Már hetedik évfolyamon is fontos kérdés, hogyan tekintünk erre a változásra? Mit érzünk? Izgalmat, kalandot, kíváncsiságot, örömöt, terhet, félelmet, tanácstalanságot?
Sikeres döntést hozni nem egy pillanat műve, hanem tudatos döntések folyamata. Ez viszont nem olyan könnyű gyerekfejjel, ráadásul a középiskolai szakképzés folyamatos változásai miatt a szülők is gyakorta elveszettnek érzik magukat az új rendszerben. Osztályfőnökként szeretnénk megkönnyíteni mind a gyerekek, mind a szülők helyzetét, számunkra is fontos, hogy minél több diák megtalálja azt a tevékenységet, munkát, amelyben kiteljesedik, örömét leli, sikereket ér el. Ezért is kértünk segítséget a Pest Megyei és Érd Megyei Jogú Városi Kereskedelmi és Iparkamara pályaorientációs szakemberétől, aki több alkalommal is ellátogatott intézményünkbe az elmúlt egy hónap során, különböző foglalkozásokkal segítve, kiegészítve munkánkat.
A programokon az önismerettel, pályaismerettel és továbbtanulási lehetőségekkel, iskolatípusokkal foglalkoztak a gyerekek, melyek osztályfőnöki órákon, tanműhely látogatásokon valósultak meg, és a következő tanév elején folytatódnak. A szülőknek pedig egy rendkívüli szülői értekezleten adott részletes tájékoztatást a különböző lehetőségekről Bott Katalin a kamarából.
A pályaorientációs foglalkozás során beszélgetés, játék formájában összeszedték a gyerekek, hogy milyen szempontokat kell figyelembe venni pályaválasztásnál, önismerettel kapcsolatosan pedig egy rövid kérdőívet tölthettek ki a tanulók. A pályaorientációs foglalkozás a diákok számára három részes volt. Az első találkozón az önismerettel – érdeklődéssel, értékekkel, erősségekkel- foglalkoztak. Összegyűjtötték azokat a szempontokat, amelyeket érdemes figyelembe venni az iskolatípus és a szakma kiválasztásakor is. A másodikon az önismeretet és a pályaismeretet összekapcsolva mutatott meg a szakember a diákoknak egy-egy olyan módszert, mellyel hozzásegíthetik magukat a döntés meghozatalához. A harmadik órán iskolatípusokkal (technikum, szakképző, szakgimnázium, gimnázium) ismerkedtek meg a tanulók. Mind a három alkalommal olyan – Vámos Robi által – gazdagon illusztrált feladatlapon dolgoztak a gyerekek, mellyel, mint egy gondolattérképpel gyorsan átlátható az egyes iskolatípusok közötti különbség, könnyen megtalálhatják a számukra legfontosabb kritériumokat.
A szülői értekezleten a továbbtanulással kapcsolatos fogalmakról, a megváltozott középiskolai rendszerről, tanulói juttatásokról kaphattak pontos tájékoztatást a szülők.
Reméljük, mind a gyerekek, mind a szülők számára hasznos volt a programsorozat, segíthettünk átláthatóbbá, érthetőbbé tenni a középfokú tanintézmények rendszerét és a felvételi időszak menetrendjét.
Vassné Bodó Edina